Categorii blog

Acte necesare pentru infiintarea unui azil de batrani

Acte necesare pentru infiintarea unui azil de batrani

Populatia Romaniei se afla intr-un proces de imbatranire in urma cresterii duratei medii de viata a locuitorilor. Acest element vine insa la pachet cu anumite provocari, una dintre acestea fiind problema persoanelor de varsta a treia care sunt singure si pe care nu le pot ingriji membrii familiei. O solutie la aceasta situatie dificila este apelarea la serviciile oferite de azilele de batrani, numarul potentialilor doritori fiind in crestere. Avand in vedere aceasta realitate, se poate trage concluzia ca infiintarea unui azil de batrani reprezinta o reala oportunitate de afaceri si un act de grija si de responsabilitate pentru generatiile anterioare, care au contribuit la construirea lumii de astazi.

Infiintarea unui azil de batrani impune respectarea unui set riguros de acte si autorizatii, pentru a asigura legalitatea si siguranta serviciilor oferite. Acestea includ certificatul de atestare fiscala, avizul DSP, autorizatia de functionare emisa de autoritatea competenta, dar si documentatia privind protectia datelor si conditii sanitare. Mai mult, o evaluare riguroasa a locului, dotarea corespunzatoare si personalul calificat contribuie la obtinerea unei licente stabile si la crearea unui mediu adecvat pentru ingrijirea rezidentilor.

Articolul de mai jos se doreste a fi un scurt ghid pentru oamenii de afaceri care vor sa imbine spiritul de afaceri cu empatia fata de batrani prin organizarea unui camin destinat ingrijirii persoanelor in varsta. Astfel, se va afla ce acte sunt necesare pentru demararea acestui demers, care este principiul de afaceri ce sta la baza lui si ce insemnatate are realizarea unui plan de afaceri in aceasta directie.

De asemenea, se vor consulta diferite sfaturi utile cu privire la amenajarea spatiului interior si exterior al azilului si dotarea lui cu echipamentul necesar desfasurarii in bune conditii a activitatilor, precum si cateva recomandari pentru oferirea unor servicii de calitate superioara.

1. Ce acte sunt necesare pentru infiintarea unui azil de batrani 

Grija fata de seniori este o datorie morala a societatii romanesti, deoarece acestia au contribuit decisiv la bunastarea de care se bucura tinerii de azi. Din pacate, multe dintre persoanele active nu au timpul si cunostintele necesare pentru a indeplini cu succes un astfel de demers, cautand in schimb sa ii dea in grija unor specialisti.

azil de batrani

Trendul a dus la aparitia unor azile de batrani private, activitati profitabile, cu posibilitati majore de finantare, avandu-se in vedere implicarea statului roman si a Uniunii Europene in aceasta directie. Ingrijirea varstnicilor este o activitate reglementata de legislatia statului roman pentru evitarea situatiilor nedorite si, din acest motiv, antreprenorii care doresc sa intre in aceasta afacere trebuie sa intocmeasca un dosar care sa cuprinda actele si autorizatiile necesare desfasurarii activitatii.

1.1. Cum functioneaza un model de afacere tip azil de batrani 

Caminele de batrani din Romania functioneaza pe baza unei legislatii speciale, cel mai important document fiind legea numarul 17 pe anul 2000, care prezinta reglementarile legale si standardele de ingrijire a persoanelor varstnice. Printre cele mai importante caracteristici ale unei afaceri de tip azil de batrani se numara:

  • Infiintarea si operarea unui azil de batrani in Romania pot fi facute doar dupa obtinerea unor licente si autorizatii specifice din partea institutiilor cu rol de reglementare. Prin prezenta acestora se atesta atingerea standardelor de calitate si siguranta in legatura cu furnizarea serviciilor de ingrijire;
  • Caminele de batrani au o structura organizationala specifica, ce include personal administrativ, personal de ingrijire si personal medical specializat;
  • Azilele de batrani ofera o varietate de servicii pentru persoanele dependente, semidependente si independente. Printre acestea se numara ingrijirea personala (alimentatie, imbracarea, igiena), asistenta medicala, servicii de recreere si activitati sociale;
  • Finantarea azilelor de batrani provine din numeroase surse (finantare publica si privata). Costurile pot fi platite de catre rezidenti sau de familiile acestora, de diferite organizatii nonguvernamentale sau de bugetul de stat;
  • Activitatea din azilele de batrani este permanent monitorizata de autoritatile competente pentru evaluarea respectarii standardelor de calitate si de siguranta.

1.2. Actele necesare pentru infiintarea unui camin de batrani 

In ceea ce priveste infiintarea efectiva a caminului de batrani, intreprinzatorii trebuie sa realizeze o documentatie. In primul rand, este nevoie de existenta unei forme de organizare juridice (asociatie sau societate comerciala) care sa aiba dreptul de a desfasura servicii de acest tip. Codurile CAEN care trebuie sa fie solicitate sunt mai multe, in functie de tipul de servicii ce vor fi oferite varstnicilor:

  • Codul CAEN 8730 (activitati ale caminelor de batrani si ale caminelor pentru persoane aflate in incapacitate de a se ingriji singure);
  • Codul CAEN 8710 (se adauga posibilitatea oferirii ingrijirii medicale de specialitate pentru seniori);
  • Codul CAEN 8790 (activitati de asistenta sociala cu cazare pentru varstnici).

Procesul de autorizare presupune si obtinerea unor autorizatii de functionare a caminelor de batrani de la DSP, DSV si ISU care sa ateste indeplinirea tuturor conditiilor necesare.

1.3. Planul de afaceri a unui azil de batrani 

Persoanele care vor sa organizeze un astfel de business pot sa-si creasca sansele de succes prin intocmirea si detinerea unui plan de afaceri detaliat, care sa puna accent pe aspecte pozitive importante, precum:

  • Claritate si directie. Prin conturarea obiectivelor, strategiilor si actiunilor ce trebuie sa fie realizate pot fi luate deciziile corecte si cu sanse mari de succes;
  • Evaluarea viabilitatii. Analiza pietei resurselor disponibile si a concurentei permite o evaluare obiectiva a viabilitatii afacerii;
  • Atragerea finantarilor. Planul de afaceri reprezinta un instrument prin care pot fi obtinute fondurile necesare de la institutiile de credit, parteneri de afaceri sau fonduri europene nerambursabile;
  • Managementul eficient al resurselor. Planul de afaceri ajuta la gestionarea zilnica a tuturor activitatilor, fiind cadrul de planificare si distribuire a resurselor.

2. Modelul de amenajare recomandat pentru un azil de batrani

amenajarea unui azil

Un azil de batrani se deosebeste de o simpla firma ce ofera servicii de cazare, pentru ca persoanele de varsta a treia necesita o atentie mai mare din cauza problemelor de sanatate deseori intalnite si a nevoilor sociale majore. Amenajarea unui camin de seniori trebuie sa tina cont de aceste elemente pentru oferirea unor servicii de calitate, de care sa fie multumiti toti rezidentii si pentru indeplinirea tuturor standardelor impuse de legislatie.

2.1. Amenajarea spatiului interior si exterior al unui azil de batrani 

Caminele de batrani trebuie sa fie amenajate si organizate dupa niste reguli stricte, deoarece doar in acest mod se vor putea pune la dispozitia persoanelor internate servicii de calitate superioara. Atentia trebuie sa fie acordata atat in ceea ce priveste spatiul interior, cat si pentru organizarea spatiului exterior, care sa ofere posibilitatea petrecerii timpului intr-un mod placut si functional.

Spatiul interior al caminului de batrani poate avea dimensiuni variabile, de la cateva sute de metri patrati pentru acomodarea unui numar redus de oameni in varsta si pana la cateva mii de metri patrati pentru zeci sau chiar sute de rezidenti. Indiferent de dimensiunile azilului de batrani, este obligatorie respectarea a trei reguli de baza:

  • Camerele de odihna trebuie sa fie private, cu unul sau maximum doua paturi, amenajate cat mai confortabil si personalizat. Mobilierul trebuie sa fie ergonomic, potrivit pentru utilizarea de catre persoane cu mobilitate redusa si sa fie dotat cu spatii de depozitare pentru obiecte personale;
  • Un azil de batrani trebuie sa aiba si zone comune bine organizate. In aceasta categorie sunt introduse sala de mese si zona de relaxare si de activitati. In amenajarea acestor spatii se va tine cont de incurajarea interactiunii sociale prin plasarea unor piese de mobilier accesibile si confortabile;
  • In cele mai multe cazuri, azilele trebuie sa fie dotate cu facilitati medicale si de ingrijire (bai adaptate, zone de ingrijire speciala, cabinete medicale).

Spatiul exterior al azilului de batrani este important, deoarece ofera posibilitatea desfasurarii unei vieti sociale cat mai diverse, asemanatoare cu activitatile de acasa. Sunt disponibile mai multe modele de proiecte ce pot fi folosite in acest sens prin crearea unor zone pentru activitati in aer liber (locuri de socializare, terenuri de sport, zone de joaca) si a unor gradini si spatii verzi, care sa contribuie la obtinerea unei atmosfere relaxante. Un aspect ce trebuie sa fie avut in vedere este organizarea spatiului exterior pentru a fi accesibil tuturor rezidentilor, inclusiv a celor cu mobilitate redusa sau cu nevoi speciale.

2.2. Echipamentele necesare pentru dotarea unui camin de batrani 

Valoarea serviciilor oferite de un azil de batrani pentru persoanele varstnice depinde si de dotarea corespunzatoare a acestuia cu echipamente potrivite, care sa ofere posibilitatea ingrijirii de calitate intr-un mediu sigur si confortabil. Printre echipamentele necesare se numara:

Prezenta tuturor echipamentelor din lista de mai sus nu este obligatorie, nefiind prevazuta in lege, insa utilitatea lor este maxima daca se are in vedere oferirea unor servicii superioare, care sa multumeasca rezidentii si sa tina cont in acelasi timp de nevoile lor particulare. Un azil dotat corespunzator va fi cautat de seniori si de familiile lor, element ce contribuie decisiv la succesul afacerii. Mai mult decat atat, antreprenorii care ofera servicii de calitate superioara vor avea multumiri, atat de ordin financiar, cat si satisfactii personale pentru grija pe care o arata persoanelor varstnice.

3. Sfaturi utile pentru deschiderea unui azil de batrani cu servicii de calitate superioara

sfaturi pentru deschiderea unui azil

Infiintarea unei afaceri care ofera servicii persoanelor de varsta a treia in ceea ce priveste cazarea si ingrijirea lor este un demers care poate sa aduca succesul economic, fara a compromite bunastarea rezidentilor. Pentru atingerea acestor doua deziderate, este recomandata o abordare holistica (gestionarea afacerii, ingrijirea rezidentilor, implicarea societatii civile si a comunitatii). Maximizarea sanselor de succes depinde de luarea in calcul a unor sfaturi din partea specialistilor, printre care se pot aminti urmatoarele:

  • Elaborarea unui plan de afaceri solid ofera posibilitatea de a identifica piata tinta, nevoile rezidentilor, analiza concurentei si stabilirea obiectivelor clare de afaceri;
  • Pe tot parcursul desfasurarii activitatilor este obligatorie respectarea tuturor normelor prevazute de legislatia statului roman. In acest mod pot fi evitate situatii dificile, cum ar fi penalizari, amenzi sau chiar inchiderea afacerii;
  • Prioritatea numarul unu a afacerii trebuie sa fie ingrijirea si confortul rezidentilor. Pentru atingerea acestor elemente este nevoie de prezenta unei echipe pregatite si dedicate, care sa dezvolte programe personalizate de ingrijire si activitati de relaxare adaptate in functie de nevoi;
  • Dieta rezidentilor trebuie sa fie echilibrata, nutritiva si personalizata. Indiferent daca este vorba despre prepararea alimentelor pe loc sau despre folosirea serviciilor de catering, calitatea alimentelor trebuie sa fie superioara;
  • Succesul demersului depinde in mare parte si de implicarea familiilor rezidentilor si a comunitatii. Prin organizarea unor evenimente la care participa persoane din exterior (familie, voluntari, autoritati), rezidentii vor avea parte de o viata sociala activa, care sa le permita sa aiba o viata confortabila. Comunicarea transparenta si regulata cu familiile seniorilor reprezinta o obligativitate prin oferirea actualizarilor permanente in legatura cu starea si ingrijirea acestora;
  • Personalul trebuie sa fie pregatit si calificat pentru a raspunde nevoilor complexe ale rezidentilor. Pentru atingerea acestor scopuri pot fi realizate programe de instruire si de certificare in diverse actiuni caracteristice domeniului;
  • Performantele actiunilor trebuie sa fie monitorizate si evaluate in mod permanent, inclusiv prin includerea rezidentilor pentru identificarea punctelor tari, care sa fie promovate si mai mult si pentru descoperirea acelor zone de risc, ce trebuie sa fie reevaluate si modificate in concordanta cu legislatia in vigoare si cu cererile persoanelor cazate.

In concluzie, infiintarea unui camin de batrani reprezinta o oportunitate de afaceri reala, ce poate aduce profit substantial cu conditia respectarii tuturor normelor legale cu privire la amenajarea spatiului, la dotarea lui corespunzatoare si la nivelul serviciilor oferite.